آموزش

CDN چیست و چه مزیت هایی برای سایت ها دارد

CDN چیست

در تمام مقالات مرتبط با سرعت سایت ، علاوه بر رعایت نکات فنی سایت همواره استفاده از شبکه توزیع محتوا یا همان CDN توصیه شده است . تقریبا میتوان گفت تمام سایت های پر بازدید از این موضوع بهرمند هستند. ما هم قصد داریم به بررسی این فناوری کارآمد بپردازیم ، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست

در واقع (CDN (Content Delivery Network  یا همان شبکه توزی محتوا ، به ساختاری گفته میشود که بجای استفاده از یک سرور در یک نقطه از جهان، محتوای شما در چندین سرور با موقعیت مکانی های مختلف قرار میگیرد.

در حالت عادی تمام محتوای طراحی سایت شما بر روی یک سرور و با یک موقعیت جغرافیایی قرار داده میشود. بطور مثال سرور سایت شما در شهر تهران قرار میگیرد.

در نتیجه اگر شخصی بخواهد از کشوری مثل آلمان سایت شما را مشاهده کند میبایست اطلاعات از آلمان به ایران ارسال شود و نتیجه مجدد بازگردد. پس طبیعی است که شخص بازدیدکننده تجربه جالبی را نداشته باشد.

cdn

حال اگر سایت شما از CDNاستفاده کند به این معنی است که محتوای سایت شما در چند سرور مختلف در موقعیت جغرافیایی های متفاوت قرار گرفته است. اتفاقی که در این حالت رخ میدهد این است که هر کسی از هر جای دنیا که بخواهد سایت شما را مشاهده کند سرعت بالایی را تجربه خواهد کرد.

شبکه توزیع محتوا

 

از جمله شرکت های معتبر ارایه دهنده شبکه توزیع محتوا میتوان به کلود فلر(cloudflare) ، آکامای و آمازون اشاره کرد.

CDN چگونه کار میکند

اکثر مقالاتی که درباره شبکه توزیع محتوا منتشر شده اند بصورت بسیار تخصصی به موضوع پرداخته اند ، اما ما تصمیم داریم تا جایی که امکان دارد ساده بیان کنیم تا خوانندگان این مقاله به راحتی درک درستی از این فناوری داشته باشند.

در مثال بالا گفتیم در حالت عادی ، هر شخصی از هر جای دنیا که بخواهد سایت شما را ببیند باید اطلاعات را از محل قرار گیری سرور (تهران) دریافت کند. بنابراین برای ارسال و دریافت اطلاعات نیاز به زمان هست. به عنوان مثال 1 ثانیه.

اما اگر از CDN استفاده کنید اطلاعات فقط باید به نزدیکترین سرور ارسال شود. یعنی اگر بازدیدکننده در اروپا قرار دارد به نزدیکترین سرور موجود در اروپا ارسال و دریافت خواهد داشت. (این موضوع برای سایر نقاط جهان نیز صدق میکند) پس زمان ارسال و دریافت به 50 میلی ثانیه کاهش پیدا میکند و این یعنی سرعت بالای سایت!

بهترین گزینه برای سایت های پر بازدید!!

اگر شما صاحب یک سایت پر بازدید هستید استفاده از شبکه توزیع محتوا میتواند به دو دلیل برای شما یک گزینه فوق العاده باشد:

1- تجربه سرعت مناسب

2- توزیع فشار به سرور

بطور مثال اگر در هر لحظه تعداد 500 نفر از سایت شما بازدید میکنند در حالت عادی سرور برای پاسخگویی به تمام درخواست ها بشدت درگیر میشود و ممکن است این پروسه زمانبر هم باشد. اما اگر از CDN استفاده کنید این درخواست ها بطور مثال بین 50 سرور تقسیم میشود!! طبیعی است که زمان پاسخ به تمام درخواست ها بشدت کاهش پیدا میکند.

اگر قصد طراحی سایت اختصاصی و یا قصد طراحی سایت فروشگاهی دارید بشدت توصیه میکنیم از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید .

مزایای استفاده از CDN

1 – افزایش چشمگیر زمان بارگزاری سایت

2- راه اندازی ساده و بدون نیاز به دانش فنی بالا

3- هزینه راه اندازی پایین (بدلیل استفاده از سرورهای اشتراکی)

4- افزایش امنیت سایت (مخاطبین بصورت غیر مستقیم با سرور اصلی در ارتباط هستند)

5-صرفه جویی چشمگیر در پهنای باند هاست

کلام آخر

اگر میخواهید یک سایت حرفه ای داشته باشید و یا قصد طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای دارید استفاده CDN میتواند بسیاری از دغدغه های شما را کاهش دهد. همکاران ما در واحد فنی آراز سیستم آماده ارائه مشاوره رایگان در این خصوص هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *