طراحی سایت

قرارداد طراحی سایت و نکات مهم آن

قرارداد طراحی سایت

نکات مهم قرارداد طراحی سایت 

قرارداد طراحی سایت یک سند حقوقی مهم است که قبل از شروع فرایند طراحی باید بین شما و طراح وب سایت منعقد شود و از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و  با این سند کارفرما و پیمانکار شرایط انجام و مسئولیت‌های خود را در قبال دیگری به صورت شفاف آگاه می‌شوند.
در انتخاب و تدوین قرارداد طراحی سایت باید به موارد زیر توجه کنید:
در انتهای این مقاله نمونه قرارداد داده پردازی آراز سیستم را پیوست برای شما قرار دادیم تا الگوی بهتری داشته باشید.

 

  1. تعریف و بررسی خدمات طراحی سایت:

    در قرارداد طراحی وب‌سایت باید به نوع خدمات وب سایت (انواع وب‌سایت)، خواسته‌های کارفرما، راهکار پیمانکار برای اجرا، تعداد صفحات محتوا، طراحی و عملکرد انتظاری باید به طور دقیق تعیین شود. طبیعتا بهتر است زمانبندی طراحی با توجه به خواسته‌های کارفرما ثبت گردد.

 

  1.  قیمت و نحوه پرداخت در قرارداد طراحی سایت:

    یکی از بند های بسیار مهم قرارداد طراحی سایت قیمت، شیوه پرداخت و زمان می‌باشد. قرارداد میبایست شامل قیمت خدمات و شیوه پرداخت و زمان پرداخت باشدقطعا خواسته های کارفرما تاثیر مستقیمی در این قیمت دارد.
    شما به عنوان کارفرما برای داشتن یک وب سایت با برخی هزینه‌ها روبرو خواهید شد. در مقاله هزینه‌ طراحی سایت به تفکیک شما را با آنها  آشنا کرده و مزایا و معایب هرکدام را به تفکیک بررسی میکنیم.

بحث مورد اهمیت دیگر در این بخش نحوه پرداخت، زمانبندی پرداخت، و زمان تسویه است، با توجه به توافق درج  آن در قرارداد از اولویت بالایی برخوردار است.

قیمت طراحی سایت

 

  1. مسئولیت:

    مسئولیت طرفین را در قبال عملکرد وب سایت از ابعاد مختلف (سرعت، سئو، کارایی، طراحی و…)، آسیب‌های احتمالی برای وب‌سایت، خطرات احتمالی و از بین رفتن اطلاعات و مسئولیت‌های هر طرف از قرارداد در صورت بروز مشکلات باید در این سند ذکر گردد.

 

  1. حقوق مالکیت فکری یا حق امضاء سایت:

    حتما در قرارداد طراحی سایت مشخص کنید که حقوق مالکیت فکری بر روی محتوا یا طراحی وب سایت به کدام طرف تعلق دارد، اصولا شرکتهای طراحی وب‌سایت برای خود حق امضاء اثر را در نظر می‌گیرند که عموما در پایین صفحه اصلی وب‌سایت نام شرکت طراحی یا شخص طراح ذکر می‌گردد که به آن حق امضاء میگویند.
    عموما تفاوق به عدم وجود امضاء طراحی مستلزم هزینه برای کارفرما خواهد بود، ولی در نهایت این امر کاملا تفاقی بوده و طرفین بنا به صلاحدید میتوانند این بند را مشخص کنند ولی درج این توافق در سند را جدی بگیرید.

 

  1. خروج استثنائی از قرارداد طراحی سایت:

    تدوین شرایط خروج استثنایی در بند‌های قرارداد یک امر طبیعی است که در آن طرفین باید بتوانند در صورت احراز شدن عدم ارضای شرایط قرارداد توسط هر یک از طرفین، مانند قرارداد شکسته شده، عملکرد نامناسب یا تأخیر در تحویل، قرارداد را فسخ کرده و نحوه بازپرداخت زیان به زیان‌دیده را مشخص کنند.

 

  1. محرمانگی اطلاعات:

    قطعا در طول طراحی شخص یا شرکت طراح ممکن است به اطلاعات محرمانه‌ای از سازمان شما(مثل اطلاعات دسترسی به هاست و دامنه، اطلاعات سازمانی، و…) آگاهی پیدا کند، از طریق مفاد قرارداد مشخص کنید که این اطلاعات باید محرمانه بماند .

 

  1. قوانین و مقررات:

    در قرارداد طراحی وب‌سایت، تعیین کنید که به قوانین و مقررات حاکم بر جامعه مربوط به حقوق مالکیت، حفظ حریم خصوصی مشتریان، نوع محتوا وب‌سایت و استفاده درست از ‌وب‌سایت پایبند هستید.

 

  1. تحویل و پشتیبانی:

    مدت زمان گارانتی وب‌سایت و مدت زمان پشتیبانی وب‌سایت که برای کارفرما در نظر گرفته شده باید در قرارداد طراحی سایت ذکر گردد زمان شروع گارانتی و پشتیبانی، شرایط خارج شدن از گارانتی، شرایط خارج شدن از پشتیبانی، هزینه سالیانه پشتیبانی جهت تمدید و تبعات عدم تمدید پشتیبانی بهتر است که در سند ذکر گردد.
    اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید حتما اطمینان حاصل فرمایید شرکت طراح سایت، خدمات پشتیبانی شبانه روزی برای شما در نظر بگیرد، اما در طراحی سایت شرکتی(داینامیک) آنچنان تفاوتی برای شما نخواهد داشت اما برخوردار بودن از پشتیبانی شبانه روزی خالی از لطف نیست.

پشتیبانی طراحی سایت

  1. تمدید سالیانه:

    برخی هزینه‌ها در طراحی سایت نیاز به تمدید سالانه دارند(مثل: هاست، دامنه، SSL، پشتیبانی و…) بهتر است که این هزینه‌ به تفکیک در قرارداد ذکر گردد و مسئولیت عدم تمدید کاملا شفاف سازی شود.

  2. فورس ماژور:

    شاید این بند را در ابتدا شوخی بگیرید، ولی حتما این بند را در قرارداد خود بگنجانید.
    حالت فورس ماژور را در قرارداد خود در نظر بگیرید. حالاتی مثل : زلزله، سیل، آتش سوزی، آشوب، انقلاب، جنگ و … اصولا شرکت‌ها در این بند به قوانین حاکم در جامعه پایبند خواهد بود مگر آنکه توافقی جداگانه بین طرفین صورت گیرد.

توصیه می‌شود در قرارداد با متخصص حقوقی مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه‌های قانونی و مالی تحت پوشش است.

 

قرارداد طراحی سایت آراز سیستم:

اما نگران نباشید، شرکت آراز سیستم به نمایندگی از طرف شما تمامی موارد فوق در قرارداد خودش گنجانده، به صورتی که تمامی حقوق کارفرما و پیمانکار در آن رعایت شود و بیشترین شفافیت ممکنه را داشته باشد.

در اینجا میتوانید نمونه قرارد طراحی سایت شرکت آراز سیستم را به راحتی مشاهده کنید و بند‌های آن را به تفکیک مطالعه و بررسی نمایید. قطعا بندهای این قرارداد با توجه به توافق طرفین قابل مذاکره و تغییر می‌باشند.

دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت

در بخش نظرات، پاسخگوی سولات شما در مورد قرارداد طراحی سایت هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *