سئو

چک لیست سئو

چک لیست سئو

اگر فرآیند طراحی سایت اختصاصی شما به اتمام رسیده است و می خواهید پروسه سئو خود را شروع کنید. قبل از هر اقدامی نیاز به تهییه یک چک لیست سئو خواهید داشت. شما باید بدانید که چه مراحلی را باید انجام دهید تا بتوانید امتیاز خوبی در سئو بدست آورید.

قبل از هر چیزی باید بدانید که سئو سایت متشکل میشود از سئو داخلی (On Page)  و سئو خارجی (Off page) که به تشریح هر کدام خواهیم پرداخت:

چک لیست سئو داخلی

منظور از سئوی داخلی ، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است.

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

قبل از شروع بهینه سازی سایت میبایست کلمات کلیدی که  با گزارشات بدست آمده از گوگل جمع آوری نمود. شما باید بدانید که چه عبارات و محتوایی در بین مخاطبین شما محبوبیت دارند. شاید برخی کلماتی که در عموم به اشتباه تلفظ میشود حتی محبوبیت بیشتری داشته باشد!!! پس بی گدار به آب نزنید و حتماً با توجه به آموزش گوگل ترندز که قبل تر منتشر شده است اولویت کلمات کلیدی خود را لیست کنید. (انتخاب کلمه کلیدی مناسب)

 

رعایت ساختار در نوشتار متن ( بهینه‌سازی H1، H2  و H3 )

تگ های H1 , H2 , H3 , H4 , H5  برای اولویت بندی عبارات است که باید در هر مقاله رعایت شوند ، چراکه ربات های خزنده هدف تولید هر محتوا را از این طریق درک میکنند. دقت داشته باشید که در هر مقاله و یا صفحه میبایست فقط یک بار از تگ H1  استفاده کنید که معمولاً وبسایت ها عنوان هر مقاله را بصورت پیشفرض تگ h1  میکنند و نیازی نیست که شما مجدد از این تگ استفاده کنید.

بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت

ادرس صفحات میبایست در عین کوتاه بودن واضح باشد و ترجیحاً شامل کلمه کلیدی هر صفحه باشد. استفاده از عبارات بی معنی  و یا اعدادی که هیچ مفهومی ندارد میتواند به ضرر شما باشد.

بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title

تگ عنوان اصلی ترین دلیل ورود هر کاربر است در نتیجه میبایست هم شامل کلمات کلیدی محتوا باشد که مخاطب مطمئن شود که صفحه درستی را انتخاب کرده است و هم ایجاد انگیزه کند تا دربین سایت های رقیب سایت مدنظر ما را انتخاب کند. پس به فکر ایجاد عناوین جذاب و متفاوت باشید.

بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description

در تمام نتایج جستجوهای گوگل سرفصل هر مقاله و گزیده ای از آنچه که مخاطب با آن روبرو خواهد شد را نمایش میدهد پس باید در این متن برای مخاطب ایجاد انگیزه کرد.

نکته مهم : تعداد کاراکتر در تگ عنوان و تگ متا دارای محدودیت حداقل و حداکثر است و حتماٌ باید رعایت شوند.اگر این محدودیت ها رعایت نشوند نمیتوانید در چک لیست سئو داخلی امتیاز خوبی را کسب کنید.

اگر طراحی سایت وردپرس دارید میتوانید از افزونه Yoast  استفاده کنید. (آموزش کار با افزونه یواست)

رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی

باید در نظر داشت که هر محتوایی نسبت به تعداد کلمات همان محتوا مجاز به استفاده از کلمه کلیدی میباشد که در غیر این صورت از سوی گوگل پنالتی خواهد شد.  (چگونه مقاله را سئو کنیم؟)

لینک‌سازی داخل سایت

زمان ماندگاری مخاطب در وب سایت بسیار حائز اهمیت است. از طرفی برای شفاف سازی و بالا بردن امتیاز صفحات مد نظر ما نیاز به لینک سازی داخلی است که در این راستا اقداماتی باید صورت گردد که مخاطب با کلیک برای لینک های داخلی همچنان در وب سایت ما فعالیت داشته باشد.

بهینه‌سازی انکرتکست‌ها

به منظور ایجاد انگیزه و برای درک بهتر ربات های خزنده میبایست از انکر تکست هایی استفاده کرد که یا شامل کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی هم معنی باشند. (انکر تکست چیست؟)

استفاده کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما

استفاده از ساختار داده ای اسکیما برای درک بهتر مخاطبین وب سایت ها از نکات بارز چک لیست سئو داخلی میباشد.

بهینه سازی تصاویر سایت

سرعت بارگزاری وب سایت و نمایش کامل هر صفحه در زمانبندی مناسب از دغدغه های هر مخاطبی است چه انسان و چه ربات. برای حل این مورد میتوانید از آموزش جی تی متریکس استفاده کنید.

ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشی‌های موبایل

با فراگیر شدن دستگاه های هوشمند و اینترنت همراه ، نمایش درست سایت در تمام دستگاه ها یکی از الزامات بهینه سازی سایت است که حتماً باید رعایت شوند. (طراحی سایت ریسپانسیو)

راهنمای سئو

چک لیست سئو خارجی

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

استفاده از لینک‌سازی خارجی

کسب بک لینک از سایت معتبر و معرفی برند به کمک رپورتاژ (بک لینک چیست؟)

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

هدفمند کردن استفاده از جامعه مجازی به منظور افزایش نرخ کلیک و ورودی های به سایت با رعایت اصول و الگوریتم های سئو از نکات مهم چک لیست سئو می باشد.

جلب اعتماد گوگل

معرفی سایت به گوگل و ثبت نقشه سایت و معرفی ساختارهای سایت به گوگل با استفاده از بسترهای ایجاد شده توسط گوگل را فراموش نکنید.

تهیه گواهی SSL

استفاده از پروتکل امنیتی و ارتقاء امنیت سایت به منظور جلوگیری از حملات احتمالی رقبا و تداوم در طول زمان حیات سایت از نکات مهم از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجوگر است چرا که ترجیح بر این است که سایت هایی در صفحه اول نمایش داده شوند که از نظر امنیتی برای کاربران آسایش خاطر را به همراه داشته باشند. (خرید SSL)

برای بررسی و آنالیز سئو میتوانید از ابزار رایگان woorank استفاده کنید.

 

 

1 دیدگاه در “چک لیست سئو

  1. نوشین خانلو گفت:

    ممنون از آموزش خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *