سئو

سئو کلاه سیاه؛ مناسب برای کلاهبرداران!

سئو کلاه سیاه

قبل از اینکه بخواهیم راجب سئو کلاه سیاه صحبت کنیم باید بدانیم سئو  به دو دسته اصلی تقسیم میشود :

سئو کلاه سفید و  سئو کلاه سیاه !

افرادی که از  سئو کلاه سیاه استفاده می کنند اعتقاد دارند باید هر چه سریع تر در گوگل رتبه بالا بگیرند . آنها در نتایج جستجو از هیچ کاری دریغ نمی کنند .

شعار کلاه سیاه ها این است : هدف ، وسیله را توجیح می کند !

از طرفی کلاه سفید ها اصرار دارند که تحت نظارت قانون عمل کنند و هیچ قانونی را زیر پا نمی گذارند . کلاه سفیدها اعتقاد دارند دور زدن برای مدت کوتاه و استراتژی در بلند مدت تاثیر گذار است .

سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو کلاه سیاه یک عمل غیر قانونی از نظر گوگل می باشد و برای بالا بردن سایت مورد استفاده قرار می گیرد .

انجام دادن سئو کلاه سیاه نه تنها به رتبه وب سایت شما کمکی نمی کند ، بلکه اکثر اوقات با مجازات گوگل پایان می یابد .

سئو کلاه سیاه تکنیک های بسیاری دارند مانند : تکرار بی مورد کلمات کلیدی ، مخفی کردن کلمات و خرید و فروش لینک و …

ظاهر شدن سایت در نتایج جست و جو و یا صفحه اول گوگل برای هر کسب و کاری حیاتی است اما 2 راه وجود دارد روش قدیمی کلاه سفید که پیشنهاد می کند 19 تکنیک سئو کلاه سفید ها را مطالعه کنید و روش اشتباه کلاه سیاه است که در نهایت سایت شما توسط گوگل شناسایی شده و پنالتی می شود .

سئو کلاه سیاه

تمام هدف گوگل و موتورهای جستجو این است که وقتی شخصی موضوعی را در گوگل سرچ می کند به بهترین نتیجه برسد و مطمئن باشد که نتایج ارائه شده شامل هرزنامه ( spam ) نسبت گوگل این کار را به صورت دستی و خودکار با الگوریتم ها انجام می دهد . تمام تلاش گوگل این است که کلاه سیاه ها را تشخیص دهد و با جریمه جبران ناپذیر با آنها برخورد کند که شامل موارد زیر می باشد :

  1. کاهش شدید رتبه سایت
  2. حذف همیشگی سایت
  3. خروج دامنه از کنترل شما

الگوریتم‌های موتور جستجو در طول زمان پیچیده‌تر شده‌اند و تمام تکنیک‌های کلاه سیاه را تشخیص می‌دهند. به همین دلیل استفاده از کلاه سیاه بزرگترین اشتباه است .

تکنیک‌های کلاه سیاه را بشناسیم

سئوی کلاه سیاه تکنیک‌های بسیار زیادی دارد و تشخیص آنها کار بسیار سختی می باشد در این مقاله به تعدادی از پر طرفدارترین تکنیک ها می پردازیم .

کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

در سالهای گذشته شما باید کلمات کلیدی خود را بارها و بارها در متن سایت تکرار می کردید تا گوگل متوجه می شد و در دسته بندی مناسب قرار می داد یعنی تکرار کلمات کلیدی ارزش محتوای شما را بیشتر می کرد . اما با رونمایی از الگوریتم جدید گوگل تکرار کلمات کلیدی نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث جریمه شدن شما هم می شود و رتبه پایین در گوگل دریافت می کنید . اخیرا گوگل یک حدی مشخص کرده ، این میزان بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد . پس نیازی به تکرار کلمات وجود ندارد و در صورت انجام این کار گوگل تصور می کند که شما دارید آن را فریب می دهید و به عنوان یک کلاه سیاه با شما برخورد می کند .

مخفی‌کاری (Cloaking)

پنهان کاری به معنای نمایش بخشی از محتوا به کاربران و یک بخش متفاوت از محتوا به موتورهای جستجو است .

سایت هایی که سئو کلاه سیاه انجام می دهند صرفا برای دیده شدن در موضوعات مختلف در صفحات بالا می باشد ، سایت های اسپم هم معمولا از این روش استفاده می کنند تا توسط ربات موتور جستجو شناسایی نشوند . در این روش متنی را می نویسید که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو می توانند آنها را شناسایی کنند .

لازم به ذکر است که بگویم امروزه گوگل متوجه این مسئله هم می شود و سریعا سایت شما را جریمه می کند .

بسیار مهم : متناسب کردن محتوا با گروه های مختلف کاربران کاملا قابل قبول است و اصلا در دسته بندی پنهان کاری قرار نمی گیرد . مثال :

  • ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن سایت؛ یعنی ابعاد سایز سایت شما متناسب با بازدید از موبایل ، کامپیوتر و تبلت تغییر کند.
  • تغییر زبان سایت؛ اگر زبان سایت خود را به صورت اتوماتیک مناسب با کشور بازدیدکنندگان تغییر می‌دهید، اصلا پنهان کاری نمی‌ باشد .

عملکرد شما در تولید محتوا و طراحی سایت باید جوری باشد که موتورهای جستجو همانند یک کاربر عادی مطالب شما را ببینند . اگر دوست دارید که بدانید گوگل چگونه وب سایت شما را می بیند ، می توانید از ابزار fetch به عنوان موتور جستجو گوگل استفاده کنید و نتیجه را با آنچه کاربران می بینند مقایسه کنید .

تغییر مسیرهای موذیانه (Sneaky Redirects)

تغییر مسیر به معنای فرستادن کاربران به یک نشانی اینترنتی متفاوت است . فرض کنید شما روی لینک دانلود طراحی سایت آراز کلیک می کنید و با صفحه فروش عینک مواجه می شوید . کلاه سیاه ها با این تغییر مسیرها به اهداف خود می رسند و در بعضی موارد نه تنها کاربران بلکه گوگل را هم فریب می دهند .

محتوای بی‌کیفیت (Poor Quality Content)

  • محتوای کپی: محتوای کپی یکی دیگر از کارهایی است که در کلاه سیاه استفاده می کنند و این محتوا هیچگونه ارزشی برای گوگل ندارد . در گذشته گوگل متوجه این موضوع نبود و سایت ها رتبه ی لحظه ای می گرفتند اما با بروزرسانی گوگل و ارائه الگوریتم پاندا ، این مشکل کاملا برطرف شد .
  • کلمات نامرئی: اضافه کردن کلمات کلیدی نامرئی در سایت ممنوع می باشد . برخی سایت ها با ایجاد متنی همرنگ ، با رنگ پس زمینه صفحه باعث می شود وقتی کاربر کلمه طراحی سایت را سرچ کرد و با کلیک کردن بر روی لینک آن به صفحه فروش عینک می روند . در این حالت این سایت مطلب مربوط به طراحی سایت را مورد نظر دارد ولی این مطلب برای کاربران قابل مشاهده نیست چرا که رنگ متن را با پس زمینه یکی قرار داده و فقط برای گوگل قابل مشاهده می باشد . به همین دلیل است که شما طراحی سایت سرچ کردید ولی سایتی را که باز کردید محتوایی در ارتباط با عینک می بینید . این کار باعث ایجاد نمره منفی از طرف گوگل می شود . در نتیجه کاربران و موتورهای جستجو را فریب ندهید چرا که روش خوبی برای سئو و رتبه بندی در گوگل نیست .

خرید و فروش لینک (Paid Links)

گوگل خرید و فروش لینک را به شدت ممنوع اعلام کرده و اگر سایتی لینکی خریداری کرده باشد که بخواهد برای دستکاری در رتبه صفحه و یا رتبه سایت از آن استفاده کند باید بگویم که امروزه در صورت مشاهده این مدل تبادلات هم شرکت خریدار و هم شرکت فروشنده را به سختی جریمه می کند .

اگر تا کنون لینکی خریداری کرده اید فورا به وب سایت خود مراجعه و لینک ها را حذف کنید ، اگر قادر به این کار نیستید می توانید از ابزار disavow استفاده کنید . با این کار به گوگل اطلاع می دهید که هنگام بررسی سایت شما لینک های خریداری شده را نادیده بگیرند .

داده‌های ساخته شده

داده‌های ساخته شده اطلاعاتی هستند که باعث می‌شوند یک سایت یا ایمیل بهتر دیده شود.

از داده های ساختاری استفاده کنید ، اما فقط به صورت کلاه سفید ! الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به راحتی می تواند کسانی را که از طریق این راه سئو کلاه سیاه استفاده می کنند شناسایی کند .

مزرعه لینک

در این روش مجموعه ای از سایت ها که فقط به منظور ایجاد لینک ساخته شده اند و به یکدیگر و یا سایت اصلی شما لینک می فرستند . مزارع لینک معمولا محتوای بی کیفیتی دارند و دارای لینک های بی شماری هستند . گوگل به راحتی می تواند این موارد را شناسایی کند . پس از این گونه لینک ها دوری کنید و از سئو کلاه سفید استفاده کنید مانند : ایجاد محتوای غیر کپی ، داده ها ، مصاحبه ها ، نمودارها و غیره . از محتوایی استفاده کنید که به مرور زمان به شما اجازه دهد که لینک های طبیعی دریافت کنید .

شبکه‌های وبلاگ اختصاصی

محتوای وب سایت خود را طوری ایجاد کنید که دیگران به طور طبیعی به شما لینک بدهند .

چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم؟

سئوی کلاه سیاه در جهان واقعی یک کار غیرقانونی نیست. اما کاملا بر خلاف قوانین گوگل می باشد در صورت انجام این عمل گوگل با شما برخورد خواهد کرد و این برخورد چند دستاورد غم انگیز دارد :

  • باعث می‌شود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کاهش پیدا کند.
  • در مواردی امکان دارد سایت شما به صورت کامل حذف شود.
  • امکان دارد دامنه سایت را از کنترل شما خارج کند.

چطور از سئوی کلاه سیاه دوری کنیم؟

روش کلاه سیاه بسیار خطرناک می باشد و ارزش حذف شدن را ندارد پس به موارد زیر دقت فرمایید تا ناخواسته درگیر این مسئله نشوید .

  1. گوگل را گول نزنید : سعی کنید محتوایی که ایجاد می کنید مشکل کاربر را حل کند. از مخفی کردن محتوا جدا خودداری کنید. سعی کنید رفتار شما با موتور جستجو گر و کاربر یکی باشد و سعی بر فریب دادن موتور جستجو نداشته باشید.
  2. محتوای با کیفیت ایجاد کنید : هیچوقت محتوای کپی در سایت خود قرار ندهید و از تکرار کلمات خودداری کنید. سعی کنید محتوای اصیل و مخاطب پسند و اورجینال بنویسید.
  3. در ایجاد داده های ساختاری دقت کنید : داده های ساختاری مجموعه نشانه هایی است که به کاربران کمک می کند تا بهتر محتوای شما را پیدا کنند. سعی کنید هر نشانه ای که ایجاد می کنید دقیق و حساب شده باشد تا بازدیدکنندگان گمراه نشوند.
  4. به هیچ عنوان خرید و فروش لینک انجام ندهید : به خاطر داشته باشید که هیچگونه لینکی رد و بدل نکنید ، فقط پول نیست که این کار را غیر قانونی می کند هرگونه مبادله از مجله ارائه محصولات رایگان برای گرفتن لینک غیر قانونی می باشد. برای اینکه اطلاعات کافی از مبادله ها داشته باشید دستورالعمل FTC را مطالعه کنید.
  5. از شبکه وبلاگ اختصاصی استفاده نکنید : از وبلاگ های اختصاصی استفاده نکنید و سعی کنید برای خود وبلاگ های اختصاصی ایجاد کنید این زمان را که برای دور زدن سئو می گذارید صرف محتوای سایت خود کنید تا افراد به طور طبیعی به شما لینک بدهند.
  6. با قوانین و اطلاعات وب مسترها آشنا باشیم : راهنمای قوانین گوگل و یاندکس را به طور مداوم مطالعه کنید.
  • آیا می‌دانستید بین سئو سفید و سیاه یک سئو کلاه خاکستری هم وجود دارد ؟

این مدل سئو نه غیر قانونی است و نه مورد تایید گوگل ، این مورد هم می تواند شما را خوشبخت کند و هم بیچاره . تاثیر این مورد بیشتر به شرایط سایت شما بستگی دارد. در آینده نه چندان دور مقاله ای خواهم نوشت تا تکنیک های آن را برایتان آشکار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *