آموزش, سئو

آموزش الکسا (Alexa)

آموزش الکسا

اگر کمی در رابطه با مبحث سئو مطالعه کرده باشد حتماً نام وب سایت الکسا (Alexa) را شنیده اید. در این مقاله قصد آموزش الکسا را داریم. اگر مراحل طراحی سایت اختصاصی شما به پایان رسیده است و میخواهید توسط وب سایت کسب درآمد کنید پیشنهاد میکنیم این مقاله کاربردی را تا پایان مطالعه کنید.

معرفی و آموزش Alexa

وب سایت Alexa در سال 1996 میلادی با هدف جمع آوری اطلاعات ، آمار و گزارشات و در نهایت فروش این اطلاعات ارزشمند راه اندازی شد و به عنوان مرجع رتبه بندی سایت ها شناخته شد. در سال 1999 میلادی امتیاز این شرکت آمریکایی را ، شرکت معروف آمازون خریداری کرد و تاکنون در مالکیت خود دارد. پس اگر میخواهید بدانید وب سایت شما در جهان و ایران چه رتبه بندی را دارد حتماً به این سایت مراجعه کنید.

هرچقدر رتبه وب سایت شما به عدد 1 نزدیک تر باشد یعنی شما عملکرد بهتری را داشته اید.

آموزش alexa

نحوه گزارشگیری و آموزش الکسا

خب برای مشاهده رتبه بندی سایت ابتدا باید وارد سایت الکسا به نشانی Alexa.com  شویم. سپس در منو اصلی گزینه Tools  را انتخاب خواهیم کرد. در زیر منو با سه ستون مواجه خواهیم شد که ستون Premium  مربوط به ابزارهایی است که برای استفاده از آنها باید پرداخت اشتراک داشته باشیم و در واقع رایگان نیست. در ستون FREE TOOLS  ابزارهای رایگان را نمایش میدهد و در ستون سوم دانشنامه معرفی و آموزش الکسا به زبان انگلیسی را مشاهده خواهید کرد.

خب حالا برسیم به گزینه ستون دوم :

Website Traffic Statistic

مجموعه آمارها و گزارشات مربوط به وب سایت را به شما اطلاع میدهد.

Find Similar Sites

اگر وب سایتی به این ابزار معرفی کنید سایت های مشابه را معرفی خواهد کرد.

top site

در این قسمت 500 سایت برتر دنیا را به شما معرفی خواهد کرد .

پیشنهاد میکنیم حتماً نگاهی به این بخش داشته باشید و آمار جالبی را خواهید دید.

آموزش الکسا (Alexa)

خب برسیم بحث اصلی این مقاله ، ابتدا از منوی tools  زیر منو Website traffic statistics  را کلیک میکنیم.در کادر بزرگی که وسط صفحه دیده میشود نام وب سایت خود را تایپ میکنیم و دکمه run analysis  را کلیک میکنیم و منتظر میمانیم. (در این آموزش به عنوان مثال ما سایت digikala.com  را آنالیز میکنیم.)

نکته بسیار مهم : قبل از هرچیزی باید بدانید اگر تمام و یا بخشی از قسمت هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد ، برای وب سایت شما نمایش داده نمیشود بدین معناست که اطلاعات بسیار کمی در خصوص سایت شما بدست آمده است که قابل نتیجه گیری و نمایش نیست.

بخش overview

Keyword opportunities breakdown

این قسمت آنالیزی از تعداد کلمات کلیدی را به شما میگوید که از سایت شما بدست آمده است که شامل کلمات کلیدی پیشنهادی برای نتیجه گیری بهتر ، کلماتی که جای خالی آنها در سایت شما حس میشود ، کلمات کلیدی که پیشتاز هستید و … که در ادامه آموزش الکسا (alexa)  به آنها خواهیم پرداخت.

Comparison metrics

این قسمت مقایسه بین سایت شما و رقبای هم رده را نشان میدهد.

نکته مهم : در واقع برای هر سایت گروهی تشکیل میشود از سایت شما و رقبای نزدیک به شما و آمار نشان دهنده مقایسه بین اعضای این گروه است.

Similar Sites by Audience Overlap

سایتهای که از نظر کلمات کلیدی و سایر آمار شباهت بالایی با سایت شما را دارند را نمایش میدهد.

TOP KEYWORDS BY TRAFFIC

این قسمت کلمات کلیدی برتر سایت شما را نشان میدهد که باعث میشود مخاطبان به سایت شما مراجعه کنند. در این بخش فقط 5 کلمه کلیدی را نشان میدهد که برای مشاهده کلمات بیشتر میبایست اشتراک خریداری کنید.

الکسا

Alexa rank 90 day trend

آماری از عملکرد وب سایت شما در 90 روز گذشته را نمایش میدهد. (این بخش فقط برای سایتهایی نمایش داده میشود که رتبه جهانی آنها زیر 1 میلیون باشد .)

Keyword Opportunities

این بخش مربوط به تشریح گزارشات آنالیز مربوط به کلمات کلیدی میباشد. امیدواریم تا این بخش از آموزش الکسا (alexa)  مفید واقع شده باشیم.

Keyword Gaps

این بخش کلمات کلیدی را به شما نشان میدهد که رقبای شما از آنها استفاده کرده و از این طریق جذب مخاطب میکنند و در سایت شما جای خالی آنها حس میشود.

Easy-to-Rank Keywords

کلمات کلیدی محبوب در بین مخاطبین رقبا را نمایش میدهد که در صورت استفاده میتوانید جایگاه مناسبی را بدست آورید.

Buyer Keywords

این قسمت میگوید مخاطبین با جستجوی چه عبارات کلیدی ، خدمات و یا محصولات خود را خریداری میکنند.

Traffic Sources

این قسمت به ما نشان میدهد مخاطبین ما از چه طریقی وارد وب سایت ما میشوند که فقط یک بخش بصورت رایگان دیده میشود.
Search  : درصد کاربرانی که از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر وارد سایت میشوند.

Social : کاربرانی که از طریق جامعه های مجازی وارد سایت شما میشوند.

Referral : کاربرانی که از طریق سایر سایت ها به سایت شما ارجاع داده میشوند.

Direct : کاربرانی که بصورت مستقیم وارد سایت شما میشوند.

Referral Sites

تعداد سایت هایی که به وب سایت شما ارجاع (بک لینک) داده شده اند. (در خصوص اینکه بک لینک چیست بعد از آموزش الکسا به آن خواهیم پرداخت)

Alexa Rank

این قسمت رتبه سایت شما را در جهان و همینطور ایران نمایش میدهد.

Audience Geography

پراکندگی کاربران سایت شما از نظر جغرافیا را نشان میدهد.

Site Metrics

این بخش از آموزش الکسا قسمت مهمی است لطفا با دقت مطالعه کنید. این قسمت برخی آمار مهم را به شما نمایش میدهد.

Daily Pageviews per Visitor

این قسمت نمایانگر این است که که هر مخاطب شما بطور میانگین چه تعداد صفحه از سایت شما را بازدید میکند و درصد پیشرفت و یا پسرفت را نمایش میدهد.

Daily Time on Site

هر مخاطب به صورت میانگین چند دقیقه از زمان خود را داخل وب سایت شما میگذراند.

Bounce rate

نرخ پرش در واقع به شما درصد مخاطبینی را نشان میدهد که با دیدن یک صفحه از سایت شما ، از سایت خارج میشوند و این یعنی یا محتوای شما نتوانسته کاربر را جذب کند و یا نتوانسته اید مخاطب را ترغیب کنید که سایر صفحات شما را مطالعه کند.

نرخ پرش هرچقدر پایینتر باشد یعنی عملکرد شما خوب بوده است.

کلام آخر

امیدواریم مقاله مربوط به آموزش الکسا برای شما کاربرد داشته باشد و توانسته باشیم کمکی هرچند ناچیز برای بهبود عملکرد سایت شما کرده باشیم. همکاران ما در بخش فنی و فروش آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص طراحی سایت ، بهینه سازی سایت و تبلیغات در گوگل به شما عزیزان میباشند. فقط با یک تماس میتوانید از خدمات ما بهرمند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *